Revoluce ve vývoji animovaného filmu pomocí virtuální reality?
Jmenuji se Joe Daniels a posledních deset let pracuji v animačním průmyslu s klienty, jako jsou Warner Brothers, Marvel, Aardman Animation a mnoho dalších. V současné době jsem animačním režisérem ve studiu TinyCo Games. Co mě ale v poslední době opravdu nejvíce baví, je možnost vyvíjet příběhy a filmy pomocí virtuální reality (VR). Celý proces vývoje příběhu je rychlejší a zažijete při něm mnohem více kreativních interakcí, než jste zvyklí. S využitím nástroje ANIMVR se tak technologie virtuální reality stává skvělou platformou pro realizaci nápadů, které byste jinak možná nikdy neměli.
Pokud jste autor příběhů, storyboardista, výtvarník či animátor, případně pracujete v preprodukci s animatikem a 3D layoutem, veškeré techniky práce s ANIMVR vás díky zkušenostem a dovednostem dostanou na další úroveň v efektivitě tvoření příběhů. Celý proces vývoje filmu ve VR je tak místem ke spolupráci režiséra, storyboardisty a výtvarníka. VR zefektivňuje tvůrčí proces, protože bere samotné tvůrce do společného prostoru ve stejném čase.
Storyboardista může pracovat společně s režisérem na dosažení nejlepšího úhlu pohledu kamery v konkrétním záběru. Když chceme změnit úhel kamery při vytváření storyboardu klasickou cestou, musíme překreslit celý obraz. Pokud dojde ke změně kamery, nemáme žádnou jinou možnost. Oproti tomu ve VR je výhoda v tom, že tvorba storyboardu se od počátku přenáší do prostoru. Získáváme tak možnost pohybovat se v prostoru kolem vytvořeného obrazu bez nutnosti ručního překreslování. Kamerou tak jednoduše posouváme, abychom získali nejlepší úhel.
Součástí vytváření storyboardu může být i výtvarník, čímž jeho tvorba dokáže ovlivnit samotnou režii příběhu. Výtvarné prvky lze ve VR vidět z mnoha různých úhlů pohledu, přestože se stále jedná o ruční kresbu či malbu, nikoliv o 3D modelování. Tradičně jsou výtvarné návrhy oddělené od storyboardu jako samostatná oblast, a kvůli tomu tak často nemohla výtvarná stránka příběhu dostatečně ovlivnit kreativní vývoj storyboardu a naopak. Výtvarno bylo v tomto procesu pouze jako inspirace. Díky VR tyto tvůrčí činnosti, které jsou jinak v tradičním procesu oddělené, mohou být propojeny mnohem produktivnějším způsobem.
Animátor charakterů má také možnost zefektivnit svůj proces animování. V ANIMVR lze rychle skicovat náčrty póz, které mu pomohou v procesu plánování (blocking). Je to podobné jako u klasické 2D animace, ale v prostoru, což samo o sobě vnáší do samotného animování výhody známé z 3D. Můžeme si vzít to nejlepší z obou světů. Animátor také může vložit do scény zvuk a následně animovat na zvukovou stopu. Hotovou animaci nebo jen rychlé skici pak může přenést do libovolného animačního programu, který animátor či produkce používá, aby mohl začít s pózováním loutky. V tomto procesu představuje VR významný nárůst nejen produktivity, ale i kreativity. Ba co víc. Práci vytvořenou v ANIMVR lze také přenést do standardního 3D programu. Tím je společná práce režiséra, storyboadisty a výtvarníka přímým zadáním a inspirací pro další členy výrobního týmu – modeláře a osvětlovače.
Jsem nadšený z toho, jak VR může posílit existující infrastrukturu a proces vývoje projektů. I těch, které nejsou určeny pro VR jako takové. Přispívá k lepší synergii tvůrců a umožní nám být kreativnější, produktivnější a rychlejší. A to je významný aspekt, který doporučuji rozvíjet i na vašich projektech.
Rád bych zmínil svůj nový krátký film THRILLER, který jsem nedávno dokončil a který je kompletně celý animovaný v programu ANIMVR. Je fascinující, že lze ve VR vytvořit kompletní film, který působí jako ručně animovaný ve 2D. A také to tak je, je to ruční 2D animace.Samotný proces je efektivnější a rychlejší, protože nemusíte replikovat každou kresbu znovu a znovu.
Je ale pravda, že práce ve VR nemusí být fyzicky příjemná, zvlášť v rozsahu několika hodin. A také nemusí být pohodlné mít na hlavě bednu s displejem. VR je stále nová věc a doufám, že se i v tomto ohledu bude rozvíjet a práce s těmito nástroji bude o něco fyzicky příjemnější.
Věřím, že nástroje pro vytváření VR, které jsou určeny především kreativním umělcům z oboru animovaného filmu, opravdu změní náš pracovní postup. I když se zdá, že další technologie složitost procesu jen zvyšuje, opak je pravdou. Mluvím z vlastní zkušenosti. Animace ve VR je jedním z nejkreativnějších zážitků, které jsem měl možnost ve své kariéře zkusit a doslova zažít.