Chtěli jsme do našeho regionu přivést špičkové lektory a nové přístupy k animaci

David Toušek
3BOHEMIANS

Rozhovor s Davidem Touškem, zakladatelem ANOMALIA

Jak vlastně vznikla myšlenka zorganizovat ANOMALIA?

Pro to, aby se někdo stal 3D animátorem, se musel začít učit sám doma. A to jsme chtěli změnit. Začali jsme týdenními semináři v centru Prahy,fungujícími  jako setkávání se zahraničními tvůrci. Již na samotném začátku jsme věděli, že pasivní sdílení obecných teorií a osobních zkušeností není tak efektivní jako učení se praxí. Vznikl tak plán na letní animační školu v Litomyšli, kde platí ono známé „školahrou“. Hostující lektoři jsou zkušení profesionálové převážně z amerického animačního průmyslu. Pro nás jsou zárukou toho, že účastníci dostanou skutečně zásadní impuls pro svou kariéru. Nabídka témat vychází z vlastních zkušeností s autorskými a komerčními projekty. S přihlédnutím k tomu je nastaveno jak zaměření kurzů a laboratoří, tak způsob výuky, která je kombinací učení a praxe, aby lidé měli nejen teoretické znalosti, ale zažili i skutečnou spolupráci s těmi nejzkušenějšími. Lektoři zkrátka fungují jako režiséři.

 

ANOMALIA tedy nejsou jen kurzy 3D animace, jak jste ji na počátku prezentovali?

Prvních několik ročníků ANOMALIA bylo skutečně zaměřeno převážně na zvládnutí 3D charakterové animace na pokročilé úrovni a prezentace existence programu dala vzniknout samotnému jménu, že tu nic jiného podobného není.

Po třechletech jsme samotné kurzy pro 3D animátory posunuli o další dovednostní úroveň a nazvali jsme je souhrnně jako Boot Camp, tedy vojenské cvičení před nastoupením do války. Taková je realita animátora a my chceme pomoci přežít. Představili jsme témata pro pokročilé, která se soustředí na režii hereckého výkonu a kvalitu a detaily animace, osvojili jsme si metodu učení se na konkrétních filmových sekvencích, kde se i ze samotného lektora stává člen týmu, režisér. Abych lépe komunikoval smysl našeho programu, začal jsem minulý rok publikovat krátká videa s rozhovory s lektory a studenty se záběry ze života v Litomyšli. Podívejte se na náš Facebook nebo stránky. Nejlépe demonstrují letní zážitky a úroveň života u nás než mé odpovědi.

 

Na programu je druhým rokem vývojová laboratoř Story a Art Lab. Co přináší, v čem spočívá?

Kromě kurzů na doplnění dovedností se z ANOMALIA stal inkubátor pro vývoj projektů se zaměřením na příběhy a designpostav. Kdokoliv může přijít s vlastním projektem a ve spolupráci se zkušenými profesionály a umělci je  posunout v rovině příběhu a výtvarného pojetí o značný kus dál. Story & Art Lab je tedy místem pro vývoj příběhů a výtvarného pojetí animovaných celovečerních filmů a seriálů s globální ambicí. Nakonec účast zvučných jmen může i pomoci s kredibilitou projektů, které si tvůrci do inkubátoru přinesou a se kterými se budou ucházet o investice.

Třeba toto léto přijede na Story Lab Mike Cachuela, jenž pracoval v posledních třechdekádách na mnoha filmech se špičkovými režiséry loutkových filmů ve studiu LAIKA jako head of story, dělal i 3D ve studiích PIXAR a Dream Works. Art Lab přivítá i Michela Bretona, který je pro náš region skutečným pokladem. Je to samouk se zkušenostmi z legendárního filmu The Triplets of Bellevillei loutkového filmu Coraline nebo The Boxtrolls. Náplň jeho programu v Art Labu bude fascinující, doporučuji se podívat na videa na našich stránkách, kde se oba hosté představují.

 

Animování ve virtuální realitě se snaží jít s dobou. Na co se v něm účastníci zaměří?

Stále jsme v době, kdy i největší hráči na trhu vlastně teprve objevujípodstatu virtuální reality (VR). Jestli má VR budoucnost,je v rukách samotných tvůrců.

V následujících letech již nebude klíčovým slovem „inovace“, ale „zkušenosti“. Lidé od animovaného filmu mají příležitost uchopit tuto novou platformu do vlastních kreativních rukou, ale bez zkušeností, bez příležitosti si VR zkusit, je cesta k nápadům daleká.

Animováním ve VR provede Keith Lango, náš častý host na ANOMALIA, který je velmi aktivním autorem a také pracuje pro společnost VALVE, jež je v oblasti VR průkopníkem a zásadním hráčem. Lab I. –Animate for VR se v jednom týdnu zaměří na infrastrukturu, nástroje a animování pro animátory, kteří tak získají velmi důležitý start jak v používání techniky, tak s animováním interaktivního příběhu, který je pro tvůrce od filmu základním kreativním směrem

Na Keitha naváže Mark Oftedal, bývalý animátor studia PIXAR a dnes režisér krátkých filmů Google Spotlights.Mark přinese do labu storyboard a digitální loutky pro výrobu krátké grotesky pro mobilní VR ve stejném stylu, jak je zvyklý ze spolupráce s režisérem Janem Pinkavou na Google Spotlights Stories. Během dvou týdnů povede animátory ve vývoji režie „cartoon“stylu a herectví (LAB II. –Attitude and Style).Účastnit se mohou i 2D animátoři, tento lab není omezen technikou animace.

 

Není váš program pro české tvůrce cenově nedostupný?

Naši účastníci nám říkají, že peníze za ůčast v ANOMALIA je jejich nejlépe zhodnocenou investicí.Občas se objeví argument, že účast v programu ANOMALIA je drahá. Já osobně nerad obhajuji cenu za vzdělání. Každý člověk je v jiné životní situaci. I proto vycházíme čas od času vybraným českých tvůrcům vstříc formou stipendií. Ale co vím ze srovnání se zahraničními kurzy, ale dokonce i českými, patří ty naše mezi ty nejdostupnější v porovnání cena vs. výkon.

Mnoho z našich bývalých studentů nemá o práci nouzi, takže určitě platí, že jde o investici s rychlou návratností. Koneckonců ve studii Mapování oboru animované tvorby Asociace animovaného filmu se uvádí, že se v nadcházejících letech plánuje vývoj a výroba nemalého počtu projektů, které vytvoří nové pozice. Nemohu než dodat, že štěstí přeje připraveným.

 

Prozradíte něco ze svých budoucích plánů?

Naším záměrem a cílem je nadále poskytovat absolventům a mladým evropským profesionálům špičkový vzdělávací a vývojový program pro získání řemeslných dovedností a profesní praxe. Chystáme se víc propojit inkubátor na vývoj projektů na navazující výrobu a distribuci pro mezinárodní trh.

Plánujeme se vrátit zpět k fundamentu a opět otevřít program pro začínající a středně pokročilé 3D animátory, aby měli absolventi českých škol vůbec kde se animování ve 3D naučit, neboť si tuto odbornost stále více žádá i český trh a jinde než u nás se jí nenaučí (bohužel).

Rozhovor vznikl v roce 2017.

Podobné články